Vi ska inte behöva vara rädda

Vill bara ta ett inlägg och tillägna till alla människor som läser detta. Ingen ska någonsin behöva vara rädd för att gå ute själv, även om många individer i samhället just nu har fått främst oss kvinnor att känna oss rädda. Vi ska inte behöva gå 5 tjejer tätt intill varandra i grupp på väg från krogen till busstationen för att undvika att bli utsatta av någon. Vi ska inte behöva tvivla på att ta den där joggingrundan för att den kan riskera ens liv, det ska vara självklart för vem som helst att få träna fritt i skogen utan att behöva bli våldtagen eller misshandlad till döds. Vi ska kunna röra oss fritt utan att känna rädsla, vi ska kunna dricka alkohol om vi vill utan att vara rädda för att bli drogade och vi ska få klä oss hur vi vill utan att det ska behöva ha betydelse för ens liv. Det är ärligt talat hemskt, att vi ska behöva gå runt och vara oroliga för att någon kan vilja angripa sig på en. Det ska inte behöva vara så, men av någon anledning har Sverige utvecklats till en plats där kvinnor blir mördade på sin joggingrunda, elever omkommer i skolskjutning och där det rapporteras om något nytt fall på nyheterna varje dag. 
 
Här i min lilla by är jag inte rädd för att gå ut när det är mörkt eller göra något ensam, men i en större stad känner jag mig otrygg, för det finns alldeles för många individer där ute som vill andra människor illa. Det finns för många personer på fri fot som har begått brott mot sina medmänniskor och är redo att angripa en ny. Jag vill tro gott om Sverige och vår befolkning men denna utvecklingen får mig att tvivla på människors godhet. För hur kan man känna sig trygg när det varje dag rapporteras om ett nytt mord, en ny våldtäkt eller misshandel? Jag vill lita på människor, men ärligt talat.. Jag litar inte på samhället längre. 
 
Livet | |
Upp