Året 2015

Januari: Årets första månad var också bloggens första månad! Januari bestod till mestadels av plugg och skrivande av gymnasiearbetet. Hade också några grymma fikor med mina fabulösa kompisar. Detta var tiden då jag fortfarande fick vänta i timmar på bussen och spenderade fler timmar i skolan och i stallet än hemma. Cherry var i full gång, vi var i ridhuset och både tränade för Tina och själva tillsammans med Ida ett par gånger. 
 
Februari: Februari får kanske utses till en av årets bästa månader. Jag fyllde 18, tog körkort och fick hem min balklänning under en och samma vecka. Kände mig ganska oslagbar för en stund. Körkortsdagen var en bättre dag än min födelsedag eftersom det betydde att jag från och med den 11 februari kan ta mig vart jag vill, när jag vill utan att vara beroende av någon. Underbart! 
 
Mars: Under mars höll skolan mig i ett järngrepp, hade extremt mycket uppgifter hela tiden och ett gymnasiearbete som var mitt under den tuffaste punkten. Våren kom även tidigt så fotade mycket vårblommor och blev glad av det. Sista helgen skrev jag högskoleprovet och åkte direkt därefter till hingstpremieringen på Grevagården. Sternbild skötte sig toppen och fick fina poäng och alla åkte hem glada och nöjda! 
 
April: Även under april var det mycket skolarbete, förutom gymnasiearbetet och annat plugg hade vi också konsert med ensemblegruppen så det var mycket att hålla fokus på. På påsklovet var vi en helg i Stockholm och såg på musikal och shoppade lite inför bal och student. Tillbringade även många nätter i stallet som fölvakt då den lilla krabaten tog många dagar på sig att komma ut, och kom sedan en natt när jag inte var där. Så typiskt! 
 
Maj: Maj var liksom de två tidigare en hektisk månad, gymnasiearbetet skulle analyseras och det var seminarium hit och dit. Till slut blev det äntligen inlämnat och likaså alla andra uppgifter, vilket var typ den största lättnaden under hela detta året. Den 24 maj var det bal på Kalmar slott och jag har aldrig känt mig så fin som då, en sån underbar känsla att få gå runt där i sin fina klänning. Dock var det svinkallt och blåste men väl inne på slottet hade jag en toppenbra kväll! Vill göra om det igen..
 
Juni: Så kom juni, och detta får nog utses som årets bästa månad. Den 5 juni var det äntligen min tur att få springa ut och bli fri för resten av mitt liv. Vilken fantastisk känsla och jag hade verkligen en toppenbra studentdag. Tårar, skratt och lycka tror jag beskriver den dagen. Att få springa ut var fantastiskt, flaket var fantastiskt, förfesten var fantastisk och utgången var fantastisk. Livets bästa dag! Dagen efter var jag i Scandinavium och såg på Spanska ridskolan och sedan sov jag i flera dagar efteråt haha. 
I juni fick jag även mitt andra jobb och jobbade nästan varje dag.
 
Juli: Juli blev hästarnas och jobbens månad. Jag jobbade nästan varje dag och trivdes med att ha ett superbra jobb. Några av årets varmaste dagar inföll och självklart jobbade jag då med i 30-32 grader. I mitten av månaden var det årliga haflingerriks, och jag var både med som fotograf och visare. Våra Ekbacken-hästar fick fina poäng och både fölet och Accilliano gick etta i deras klasser. Det var även under den helgen som jag brände sönder mig totalt, ska aldrig mer glömma solkräm. Ett par dagar efter det överraskade jag och Ida Ellen genom att komma ner till Skåne på besök. Vi var hästskötare under en tävlingsdag och gjorde henne glad! 
 
Augusti: Under augusti fotade jag mer än någonsin och porträttfotografering blev bara roligare och roligare. Är fortfarande så nöjd över bilderna på Malin & Robban och Ylva & Martin. Ellen kom ner på besök och tävlade på Udden och kammade hem sin första vinst tillsammans med Sternbild i stilterräng. Jag och Cherry firade 5 år tillsammans genom en barbackatur i solnedgången. Vi körde även bröllop på Öland med våra fina haflinger en solig dag och det var så uppskattat. 
 
September: Under september vet vi nog alla vad som hände.. De första två veckorna jobbade jag som en tok, både under veckor och helger. Den 15 september åkte vi mot Milano för haflinger-EM med fyra duktiga ryttare och 6 fantastiska hästar. Långa tävlingsdagar, mycket sol och mycket skratt. Så roligt och häftigt för allihop om att få vara med att fightas bland Europas bästa haflingerekipage. Alla tjejerna skötte sig kanon och fick massor av beröm för hur prydligt och fint de red och för en gångs skull var vi faktiskt stolta svenskar. De visade att vi minsann var några att räkna med även på de större tävlingarna. Det var med lite sorg som vi åkte hem igen till ett regnigt och kallt Sverige efter en vecka i 25 grader och strålande solsken. Verkligen en resa värd att lägga på minnet. 
 
Oktober: I oktober var det dags att komma tillbaka till verkligheten. Vi hade fint höstväder och jag fotade en hel del. Efter lite vila för Cherry kom vi igång igen och tränade för Tina med gott resultat och jag kände mig mer träningssugen än någonsin. Det var även superfint höstväder och jag fotade många fina naturbilder. Umgicks med Olivia några gånger och insåg vilken fantastisk vän hon är. Fotade också Annie och Deutsch en kall höstdag och det blev många fina bilder i kameran, som vi alla var nöjda över. Avslutade oktober med en rejäl omkullridning som resulterade i spineboard och ambulansåkning. Fick en lätt hjärnskakning och en blåslagen kropp men som tur var inget mer. 
 
November: Började november med ett besök i Uppsala hos Ylva och vi turistade i stan, fikade, gick på bio och såg en mysig film och pratade ikapp om allt som hänt. Jobbade nästan hela tiden och var trött mest hela tiden på grund av mörkret. Cherry blev även skadad så jag red 2 eller 3 gånger under hela november. Slutade jobbet den 21 november och hade en grym utgång med två fina vänner. Vi fick några iskalla vinterdagar och den 23 åkte jag, Ida och husbilen mot Stockholm för en vecka på Friends Arena tillsammans med Ellen, Sternbild och resten av Svenska Haflingerföreningen. Vi hade en fantastisk vecka, allt var så kul och alla skötte sig helt outstanding. Även då var vi stolta och glada över vår fina ras. 
 
December: December hann knappt börja innan jag la mig på operationsbordet onsdagen den 2:e. Äntligen dags att operera den där krånglande axeln. Operationen gick bra men hade några fruktansvärda dagar efteråt när jag mådde hemskt. Under december har jag gått med armen i mitella och har därför knappt fotat någonting. Jag har haft några fina kvällar tillsammans med bra vänner och nu börjar det närma sig slutet. En sista dag är det kvar på december och idag har det gått 4 veckor sedan operationen. Nu är det bara att blicka framåt. 
 
2015 har varit ett av de bästa åren i hela mitt liv, jag har hunnit med så mycket och gjort så många saker som har gjort mig glad. Körkort, studenten, Milano och Stockholm. Jag är så lycklig över detta fantastiska året och det känns svårslaget men jag ser fram emot 2016 och hoppas att de kan leva upp till förväntningarna. Tack alla ni där ute som har gett mig så många fina stunder. ♥
Fotografi, Hästar, Livet | |
#1 - - OLIVIA:

finaste bästaste maja, vi ses lite ännu mer nästa år när jag har förhoppningsvis körkort och du är frisk.Tack för jag fick vara med o dela detta året med dig, du är helt fantastisk. Som jag älskar dig min päärla!! kramis

Upp